divendres, 2 de maig del 2014

Teoria Tema 11: Objectes d'aprenentatge i llicències en Internet.

L'índex que anem a seguir durant aquesta entrada sobre els objectes d'aprenentatge i les llicències en Internet és el següent:
1. Què són els objectes d'aprentatge?
2. On trobar objectes d'aprentatge?
3. Llicències en Internet.

1. Què són els objectes d'aprenentatge?

Qualsevol entitat, digital o no digital, que pot ser usada, reutilitzada o referenciada durant l'aprenentatge recolzat per la tecnologia. Com exemples d'objectes destaquem:
    Contingut multumedia
    Contingut Instructiu
    Objectes d'aprenentatge
    Programari educatiu i eines de programari
    Persones, organitzacions o esdeveniments referencialsdurant l'aprenetatge recolzat tecnològicament.
D'altra banda els objectes d'aprenetatge estan regits per metadades que són dades i regles sobre dades, en el nostre cas ens proporcionen dades sobres els recursos d'aprenentatge i la seua utilització.

2. On trobar objectes d'aprenentatge
Projecte Agrega. Aquesta iniciativa elaborada pel ministeri d'Educació ofereix gran quantitat de recursos. Disposa d'un cercador avançat amb el que és posssible localitzar els materials desitjats segons el nivell educatiu, nivell d'agregació o format i, en general, per qualsevol característiques descrita en les metadades. Quan es troba slguna cosa adaptat a les nostres necessitats es tindrà en compte la plataforma d'Elerarning i el nostre LMS. El resustat és un arxiu en format ZIP.

Projecte LearningSpace.  En aquesta biblioteca podem trobar centenar de recursos educatius, en forma de cursos on line, que poden ser descarregats en format SCORM o ComonCatridge. Triant qualsevol d'aquestes formats s'obtindrà l'objecte d'aprenentage en format ZIP.

3. Licències en Internet 

COPYRIGHT: hem de registrar que allò és nostre i hem de pagar per a fer-ho.


COPY LEFT: ens dona una seguretat que allò que hem creat és nostre i que no poden copiar-ho ni plagar.ho. D'ací surgeix la llicència Creavtive Comons.

Ampliació del manual 
"Nuevos escenarios digitales".

Plantejament de la qüestió dels objectes d'aprenentatge.

Els sistemes de gestió d'aprenentatge o LMS són programes informàtics instal·lats en servidors web conectats a Internet que permeten administrar el procés d'aprenentatge en un curs o assignatura als alumnes que es conecten a ells. Aquestos sistemes també són coneguts com "plataformas de e-learning" que proporcionen una eina de comunicació a la comunitat d'aprenentatge.
Aquestos recursos han de ser elaborats de tal forma que la seua gestió puga ser automàtica per a asistir ací als docents en els processos d'educació individualitzada o permetre el autoaprenentatge.

Interactuant amb els objectes d'aprenentatge 

Una de les característiques més interessants que podria tindre un objecte d'aprenentatge és la posibilitat de que el propi objectes informase al sistema si l'alumne l'està utilitzant, en quina mesura està completant-ho o si l'ha cursat amb éxit. D'aquesta forma, el sistema de gestió d'aprenentatge o LMS pot portar a terme un control del progrés de l'alumne i del ritme del seu aprenentatge. Els dos estàndars més importants que permeten açò són el SCORM i el Common Cartridge. La diferència entre un i altre és que mentre que el SCORM va ser dissenyat per a que els objectes d'aprenentatge funcionaren en un context d'autoaprenentatge, el Common Cartridge està orientat per a ser utilitzat també en circunstàncies en que hi ha professors i alumnes en situacions d'aprenentatge electrònic i desenvolupa més els elements interactius del OA.

LLocs on trobar objectes d'aprenentatge 

Existeixen nombroses entitats que han construït biblioteques digitals de recursos educatius i moltes d'elles, pensant en la reutilització fàcil d'esos recursos, ofereixen la possibilitat de ser descarregats com objectes d'aprenentatge en format estàndar. També trobem el Projecte Agrega i el Projecte LearningSpace que estan explicants anteriorment en la part de teoria.  

Com crear un objecte d'aprenentatge?

Destaquem eXeLearning per la seua fàcil utilització, permet crear materials educatius interactius de manera mmolt simple, a mode d'editor visual de pàgines web.

Llicències en internet

Les llicències ens indiquen com podem emprar els materials qie estan disponibles en Internet i cóm protegir les nostres creacions pròpies. Es molt important coneixer-les i respectar-les per a evitar usos inadequats per utilitzar un materials que no hi permitia. 
Per a emprar correctament una obra extreta d'Internet  hem d'asegurar-nos primer dels usos que ens permet la seua llicència. 
D'altra banda, és important seleccionar correctament la llicència que anem a posar al nostres materials, que hauran de respectar la llicència de cadascu dels recursos que hem utilitzat per a la seua elaboració.
Existeixen una sèrie de llicències que autoritzen de manera explícita a copiar, modificar i redistibuir els materials que utilitzen. A aquest tipus de llicències se'ls coneix com "llicències obertes", algunes de les més famoses són copyleft, creative commons, lliències BSD.

Seguidament, parem atenció als drets d'autor o copyleft que és el conjunt de normes jurídiquess que la llei concedeix als autors respecte de les obres que són fruït de la seua creació. 

Hem de destacar que els drets d'autor incluouen els següents drets:

1. Drets morals. Dret a ser reconegut com autor i exigir el respecte a la integritat i la no alteració de la seua obra. 
2. Drets patrimonials. Són aquells que permeten l'explotació de l'obra. 
3. Drets d'explotació. Permeten al titular autoritzar o prohibir els actes d'explotació de la seua obra i poder exigir una retribució a canvi de l'autorització.
4. Drets compensatoris. Pretenen neutralitzar les possibles pèrdues ocasionades pels drets dexats de percrebre a les còpies privades, reproducciosn o prestacions protegides. 


Una de les alternatives al copyright és el domini públic. Una obra pasa al domini públic quan expiren els drets patrimonials. Açò pot succeir perque l'autor renuncie de forme directa a ells o més habitualmente quant transcorre un temps determinat tras la mort de l'autor. Quan açò ocorre significa que pot ser utilitzada i modificada lliurement sempre que es rescpecten el drets morals de l'autor, els quals han de romandre per a sempre. 


Finalment, quant a formes de distribució destaquem les següents: 
- Freeware. Són els programes que es distribueixen gratuitament, sense ningun cost adicional, sense restriccions d'ús i per tems ilimitat.
- Shareware. Són els programes que es distribueixen de forma gratuita però amb limintacions en el temps d'ús o en la funcionalitat del programa.
- Adware. Es denominen así els programes gratuits que inclouen publicitat. Un exemple és el programa de Messenger de Microsoft.




Ampliació personal

Ha arribat l'hora de fer una proposta didàctica fent ús dels objectes d'aprenentatge i les llicències.  Però abans de fer-la crec que és important donar l'opinió sobre els objectes d'aprenentatge i les llicències. Sota el meu punt de vista, la societat a anant evolucionat i amb ella tots els àmbits que l'acompanyent, aleshores, l'educació també ha canviat. A causa d'aquest canvi, els professors no poden recolzar-se només amb mètodes i estructures tradiconals sinó que han d'obrir-se, conèixer i aprendre a utilitzar i portar a l'aula material i objectes d'aprenentatge tecnològic. Hem d'actualitzar-nos i tindre la capacitat de cercar materials didàctics d'Internet amb l'autonomia de poder triar els materials que creiem necessaris per al nivell evolutiu dels nostres alumnes. 
http://lasherramientasenlaeducacion.blogspot.com.es/
 A més, crec que els objectes d'aprenentatge que fan ús de la teconologia són més motivadors i cridaners per als alumnes. La qual cosa fa que estiguen més atents a l'activitat i vullguen ser més actius en el procés d'ensenyament- aprenentatge. 

Seguidament, posaré un vídeo on explica què són els objectes d'aprenentatge. En el vídeo apareix una clara definició dels objectes d'aprenentatge que són un conjunt de recursos digitals, autocontenibles i reutilitzables amb un propòsit educatiu constituit per continguts, activitats d'aprenentatge i elements de contextualització. A més, també tracta l'estructura dels objectes d'aprenentatge. Crec que aquest vídeo és una mica curt però en a penes dos minuts et dona molta informació sobre els objectes d'aprenentage. El que me ha paregut molt interessant del vídeo és quan diu que els exemple de activitats amb objectes d'aprenentage és tot el que un mestre vullga que siga, és a dir, els mestre el que ha de donar li el sentit de aprenentatge. Per tant, un exemple pot ser, una fotografia, un vídeo, etc. 



La proposta didàctica que jo faria seria per al primer cicle de primària, més concretament per al primer curs. La proposta seria que la mestra hauria de posar diferents sons i els alumnes haurien d'endevinar què so és. Per exemple, jo la faria amb diferents transports però altra variant seria  el mateix però amb sons dels animals o dels instruments. D'aquesta forma estem treballant continguts multimèdia i el vocabulari, en el meu cas del mitjans de trasport. D'aquesta manera és més fàcil i més adequada a l'hora de recordar un transport perquè inmediatament et ve al camp el so del transport determinat. 

Aleshores, l'activitat seria mitjançant l'ordinador posar sons dels mitjans de transports i el xiquet que abans alse la mà i endevine el transport que és , haurà d'eixir a la pissarra i dibuixar el transport que haja endevinat. D'aquesta forma, motivem a l'alumnat, ja que, sempre a quasi tots els xiquets els agrada salir a la pissara i ser més partícipe del seu aprenentatge. 

Finalment, com a mena de conclusió només em queda dir que els objectes d'aprenentatge que estan hui en dia en la xarxa faciliten molt la tasca dels docents, fent que siga una classe més dinàmica i motivadora per als xiquets. La qual cosa fa, que estiguen més atents i vullguen participar molt més, sent així persones actives en el procés d'ensenyament-aprenentatge.  Quant a les llicències en Internet, és molt important informar als nostre alumnes sobre els risc que tenen.








Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada