En primer lloc, per a començar a tractar aquest
tema, és necessari saber que segons la LOE, amb l’ús de les TIC es pretén
millorar la eficàcia i eficiència del sistema educatiu. Incloure les TIC al
sistema educatiu, és a dir, a l’escola implica que nosaltres hajem aprés a
utilitzar diverses eines, com per exemple, el Word per a fer un treball, obrir
o tancar una finestra segons la informació que ens interesse i ens siga
adequada al que estem buscant, etc. A
més, aquest fet últim que he nombrat, ens serà útil per a desenvolupar una
competència digital i tindre un esperit crític alhora de seleccionar una
determinada informació o un altra per a satisfer les nostres necessitats. Hem
de tenir en compte que si utilitzem d’una manera errònia les TIC, els xiquets
poden sentir una determinada addicció cap a les noves tecnologies. Per tant,
hem de tindre cura i parar esment a l’
utilització de les TIC dintre del procés d’ensenyament- aprenentatge.
D’altra banda, posarem atenció al Pla TIC, és a
dir, el document on es plasmen les línies bàsiques d’actuació per a incloure
les TIC a l’escola. Amb aquest pla es pretén desenvolupar la competència
digital a més d’altres competències que es desenvoluparan manera inconscient
al mateix temps. Algunes de les característiques del Pla TIC són
les següents:
- Contenir uns objectius clars, és a dir, planificar objectius a curt, mitjà i llarg termini. A més, els objectius han de ser realistes i s’han de poder aconseguir.
- Ha d’estar contextualitzat, hem de tindre en compte si és una escola on abans s’ha treballat amb les TIC o no, ja que, aquest fet farà que nosaltres com a mestres programem d’una determinada manera o d’una altra.
- Ser viable i flexible, serà la idea de com volem plasmar els objectius.
- Estar consensuat, és a dir, perseguir l’adopció del Pla per part del professora, equip directiu, etc.
- Estar organitzat i no fer-lo de manera desorganitzada.
Posteriorment, hem de parlar dels elements del Pla TIC, ja que,
també són molt important. Hem de tindre en compte, els objectius generals del pla que fan referència a la Comunitat
Educativa, la formació del professorat, la gestió del centre i la gestió dels
recursos, és a dir, la descripció de les infraestructures TIC del centre ,
software del centre, recursos humans, etc. Altre element que també hem de
tindre en compte és la contextualització
del Pla TIC, açò vol dir tindre en compte les característiques socials,
econòmiques i culturals dels xiquets i xiquetes, la trajectòria del centre pel
que fa a l’ús de les TIC, l’existència
de projectes d’innovació relacionats amb TIC, les característiques del
professorat,etc. Per a acabar amb els elements del Pla també és important
nombrar les estratègies per a l’elaboració , la coordinació i la difusió del
Pla TIC del centre, l’organització de les infraestructures i els recursos
disponibles i el tractament de la informació i competència digital en la
programació d’aula.
El següent tema sobre el que tractaré és el Tractament
de la Informació i de la competència digital. Açò és l’habilitat per a
cercar, obtenir, processar i comunicar informació i transformar-la en
coneixement, inclou altres aspectes com: L’accés i selecció de la informació
fins a l’ús i la transmissió d’aquesta en diferents suports, incloent la
utilització TIC i la comunicació com un element essencial per a informar-se i
comunicar-se. El Tractament de la Informació i la Competència Digital té una sèrie
de finalitats.
- 1 Aprendre “sobre” les TIC amb açò volem alfabetitzar a l’alumnat en l’ús de les TIC.
- 2. Aprendre “de” les TIC implica saber aprofitar la informació que ens donen accés i analitzar-la de forma crítica.
- 3. Aprendre “amb” les TIC saber utilitzar-les com una potent eina d’organitzar la informació, processar-la i orientar-la per a aconseguir les nostres fins. Aprendre amb les TIC.
La competència digital ha de tenir una sèrie de coneixements (saber què), destreses (ser capaços de dur a terme eixe
concepte aprés a la pràctica) i actituds
(tindre una actitud positiva, crítica, segons el procés d’aprenentatge que es
du a terme).
APORTACIONS PERSONALS
http://grial.usal.es/agora/tics/2011/10/08/el-valor-de-las-tic-en-educacion/ |
M’agradaria posar l’exemple de Finlàndia o Coreadel Sud, ja que, són dos llocs on es posa molt en pràctica les noves tecnologies
i l’ús d’Internet. Per exemple, a Finlàndia a l’escola pública hi ha una
optativa que s’anomena “Noves tecnologies” i aquest fet m’ha cridat l’atenció
perquè ací a Espanya normalment només troben optatives de Ed. Física, Musica,
Dibuix, etc. Altra cosa que també m¡ha cridat l’atenció es que en les escoles
de Finlàndia utilitzen les noves tecnologies per a comunicar-se amb altres
escoles i que els professor reben sessions de “coaching” per a estar informats
de la innovació a les escoles. A més, destaquem la relació que existeix entre l'utilització de les noves tecnologies amb la qualitat i quantitat d'informació.
També he trobat un vídeo que me ha agradat perquè
dona peu a reflexionar, ja que, si la vida ha evolucionat amb les noves tecnologies,
per què encara no s’utilitzen de manera
adequada a l’escola? Doncs és necessari la incorporació de les TIC a les
escoles però per a aconseguir aquesta proposta és necessari que els professors
s’actualitzen, tinguen predisposició a
formar-se, busquen informació en diferents medis, etc.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada