dissabte, 22 de febrer del 2014

Teoria tema 3: docència virtual: E-learning i B-learning.

En primer lloc, abans de dir què significa E-learning és necessari posar atenció al concepte de "aula virtual", ja que, és un concepte que implícit dintre de E-learning. Les aules virtual pretenen incroporar els efectes didàctics de kes aules reals en contextos en el quals no és possible reunir físicament a tots el participants en un procés d'ensenyament- aprenentatge.  El "aula virtual" és un entorn d'ensenyament- aprenentatge basat en un sistema de comunicació mediada per ordinador.

Què és E- learning?
  • És la formació que utilitza la xarxa com tecnologia de distribució de la informació. Sigui la xarxa oberta (internet) o tancada (intranet).
  • Un ensenyament a distància obert, flexible, pots usar-lo quan vulgues  i interactiu, ja que, pots compartir informació amb altres companys. Està basat en l'ús de les TIC i sobretot aprofitant els mitjans que ofereix internet.
  • Permet la distribució i l'accés a col·leccions de materials d'aprenentatge sobre un mitjà electrònic usant un servidor web per a distribuir-los. Un navegador web  per a accedir i protocols TCP/IP i http per a facilitar l'intercanvi.  Amb e-learning tenim un servidor que te informació i nosaltres emprem  una navegador. Per a que nosaltres pugem accedir a aquesta informació utilitzem una sèrie de protocols http. 


E-learning compta amb una sèrie de característiques que són les seguents:
  1. Emprem un navegador per a accedir a la informació
  2. Aprenentatge molt recolzat en Tutories
  3. Materials dirigits i aprenentatge flexible, adaptat.
  4. Us de protocols TCP i HTTP per a facilitar la comunicació
  5. Aprenentatge mitjançant PC
  6. Aprenentatge individualitzats vs col·laboratiu interactiu
  7. Utilització d'eines síncrones i asíncrones
  8. Administració dels materials en un servidor web, el que passa es que nosaltres emprem unes plataformes i amb elles determinem quin tipus de material podem accedir
  9. Connexió professor-alumne separats per espai temps.
  10. Multimedia/Hipertextual-Hipermèdia, per a voler dir que tenim diferents tipus de materials.

Seguidament, farem una enumeració dels avantatges de E-learning:
  • Posa a la disposició dels alumnes molta informació. Podem accedir a qualsevol tipus d'informació sense cap tipus de problema.
  • Facilita l'actualització de la informació dels continguts.
  • Permet la deslocalització del coneixement, el coneixement ja no està dintre de una biblioteca o en un llibre, està en qualsevol lloc i podem accedir en qualsevol moment.
  • Facilita l'autonomia de l'estudiant, pot treballar al seu ritme, no necessita que el professor li estiga dient el que ha de fer.
  • Propicia una informació "Just in Time", té informació ràpidament  i "Just form me", per a mi, puc triar quina informació vuic.
  • Afavoreix una formació multimèdia, amb e-learning ens sortiran una formació nova, no tindríem una escolaritat tradicional.
  • Afavoreix la interactivitat en diversos àmbits
  • Estalvia costos i desplaçaments
  • Facilita l'ús dels materials per a diversos cursos.
  • Facilita una formació grupal i col·laborativa
Però no tot són avantatges, sinó que existeixen una sèrie d'inconvenients.
  • Mes inversió de temps per part del professor.
  • Mínimes competències tecnològiques de professor i alumne.
  • Habilitats de l'alumnat per a l'aprenentatge autònom.
  • Disminueix les qualitats de la formació  si no existeix un ràtio adequat de professor/alumne.
  • Requereix més treball del convencional
  • Baixa qualitat de molts continguts i cursos actuals.
  • Falta d'experiència educativa en la seua consideració com a mitjà de formació.
  • Es necessita més temps i diners per al desenvolupament que per a la distribució.
Aquesta imatge s'ha tret de:
 http://www.e-aula.cl/2005/03/tipos-de-e-learning/




        Què és B-learning?

  • Combina l'ensenyament cara a cara amb l'ensenyament virtual.


  • Combina les classes magistrals amb els exercicis, els estudis de cas, jocs de rol i enregistraments de vídeo i àudio juntament amb la tutoria i l'assessorament.


  • Qualsevol possible combinació d'un ampli ventall de mitjans per a l'aprenentatge dissenyats per a resoldre problemes específics.


  • Les e-eines ( eines de e-learning) combinades amb altres més convencionals on el docent haurà d'assumir responsabilitats atorgades per model presencial i per model tradicional.
Finalment, només ens queda destacar el aspectes importants d' un sistema B-learning

  1. Cal incloure en l'aprenentatge, les propietats de l'espai virtual. S'ha de guiar i modelar les discussions quan els alumnes estan connectats.
  2. La informació requereix uns coneixements per a poder ser tractada.
  3. Permet adquirir coneixement tècnics funcionals.
  4. No s'aprèn en solitari sinó en solidari en comunicació amb altres mitjançant fòrums, xats,etc.
  5. Les tutoria apareixen com una possibilitat d'ajuda tant en l'ensenyament presencial com a distància.
  6. Permet la formació de professionals amb competències integrals, sentit critic, creativitat i coneixement de la societat (FORMACIÓ DE LA COMPETÈNCIA DIGITAL)   

AMPLIACIÓ PERSONAL

Sota el meu punt de vista, amb l'arriba de tota la tecnologia a la nostra societat, s'han de modificar determinats aspectes de la vida quotidiana, entre elles, l'educació. 
Com hem vist, hi ha un avanç tecnológic que ens permet l'aprentatge B-learning, açò com podem veure s'ha lograt mitjançant es recursos virtuals i físics.
Aquesta imatge s'ha tret de:
http://cursos.delaf.cl/modalidades/b-learning
A més, crec que tots nosaltres treballem dia a dia amb aquesta eina, és a dir, B-learning, ja que, tenim al nostre abast el Moodle del campus virtual de la nostra universitat. Mitjançant aquesta eina, podem mantindre converses amb els nostres professors per tutoria o per correu. D'aquesta manera, crec que s'està desenvolupant l'aprentatge B-learning. Ací deixe un enllaç sobre cóm treballar amb el moodle de la UA


També m'agradaria que veieu un enllaç sobre  e-learning, ja que, m'ha cridat molt l'atenció. Aqueste enllaç tracta sobre un aprenentatge e-learning per  a tots el alumnes, ja que aquesta eina pot superar obstacles de temps i espai. A més, el que m'ha paregut més interessant encara és que tracta de facilitar i apropar la formació d'alumnes amb dificultats motrius o sensorials.

Finalment, aplicaria aquesta eina a l'educació, ja que, permet comunicar-nos alumnes i professors sense necessitat d'estar en un mateix espai. M'agradaria que veieu aquest vídeo explicatiu sobre e-learning. Personalment, a mi m'agradat molt,  ja que, al veure'l et queda molt clar la importància de e-learning e l'aprentatge dels  nostre alumnes. A més, ens afirma que els alumnes segueixen sent els que tenen un paper actiu en la seu procés d'ensenyament- aprenentatge pequè han de ralacionar els nous conceptes ambs els que tenien abans. 
També amb aquest vídeo s'afirma que els ordinadors no fan que una persona siga més inteligent però el que fan es canviar el mètode d'ensenyar i d'aprendre.



Estas nuevas tecnologías tienen una importante potencialidad porque permiten acumular enormes cantidades de información, brindan la posibilidad de transmitir dicha información en forma inmediata y permiten superar los límites físicos y espaciales para la comunicación». (Tedesco:1995)


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada