dijous, 17 d’abril del 2014

Teoria Tema 10 Xarxes Socials: Twitter i Facebook

TEMA 10: Xarxes Socials en educació: Twitter i Facebook. 

En aquesta entrada anem a seguir l'índex següent:

1.Definicíó i característiques de les Xarxes Socials.
2.Tipus de Xarxes Socials.
3. Usuaris Potencials.
4. Twiiter i Facebook.
5. Aplicacions educatives de Twitter i Facebook.

1.Definicíó i característiques de les Xarxes Socials.

Algunes de les seues caracteristiques mes importants són:
• Son xarxes de relacions personals també anomenades comunitats que proporcioner sociabilitat, suport, informació i un sentit de pertinença i identitat social.
• Son grups de persones amb alguns interessos similars, que es comuniquen a través de projectes.
•  Existeix un cert sentit de pertinença a un grup, a una cultura comuna, es comparteixen uns valors, unes normes i un llenguatge en un clima de confiança.
• Son llocs web que ofereixenen serveis i funcionalitats de comunicació diversos per mantenir en contacte els usuaris de la xarxa.
•  Es basen en un programari especial que integra nombroses funcions individuals: blocs, wikis, etc, en una mateixa interficie.
•  Com exemples de Xarxes Socials més importants destaquem: facebook, twitter, MySpace Second Life

2. Tipus de Xarxes socials

(Segons activitat)
  • Microblogging. Permeten enviar i publicar missatges breus de text, així com seguir a altres usuaris. Twitter, muugoo, Plurk
  • Jocs. Els usuaris potencials són aquells que busquen relacionar-se per jugar. Second Life, Haboo.
  • Geolocalització. Permet saber la posició d'un objecte, persona, monument. Foursquare, Metaki
  • Marcadors socials. A través d'etiquetes classifiquen, emagatzemen, enllaços per a ser compartits. Digg, Diigo 

(Segons continguts)
  • Fotos. Permeten emmagatzemar, ordenar, buscar i compartir fotografies. Flickr, Fotolog, Panaramio
  • Música. Permet escoltar música además de classeficar-la i compartir-la. Last Fm, Grooveshark
  • Vídeos. Permet crear perfils i llistesd'amic. Youtube, vimeo
  • Documents. Es poden trobar, publicar i compartir textos. Scribd.
  • Presentacions. Permet classificar i compartir les seues presenctacions professionals. Slideshare.
  • Notícies. Permet veure la informació que més interessa. Digg, Maneame
  • Lectura. Es podem classificar les preferències literàries. WeRead.

3. Usuaris potencials
  1. "Social media selectors". Orientats a la funcionalitat en termes de la comunicació i contacte amb el grup de referència (40%)
  2. "Simple social networks". Motivats per la dimensió lúdica i el relacional per que fa al seu grupsocial ( 33%)
  3. Trendi followers. L'entreteniment i la informació d'esdeveniments i festes constitueixen el seu principal leivmotiv (forma d'actuar) ( 19%)
  4. "Social media addicts". Tenen una clara intencionalitat professional (10%). Utilitzen les Xarxes socials de forma exagerada. 

4. Twitter i Facebook

Facebook:
- Facebook és un lloc web de xarxes socials creat per Mark Suckerberg i fundat per Educardo Saverin, Chris Hughes, Dustin Moskovitz i Mark Zuckerberg
- Originalment era un lloc per a estudiants de la Universitat d' Harvard, però actualment està oberta qualsevol persona que tingui un compte de correu electrònic.
- Disposa d'una llista d'amics i un grup de pàgines on es pot reunir gent d'interessos comuns.
- Existeix la possibilitat d'incloure fotos i videos al mur.
Twitter:
- La xarxa permet manar missatges de text pla de baixa grandària amb un màxim de 140 caràcters, cridats tweets que es mostren en la pàgina principal de l'usuari.
- Els usuaris poden subcriure's als tweets d'altres usuaris.
- Per defecte, els missatges són públics, podent difondre's privadament mostrant-los únicament a seguidors.

5. Aplicacions educatives de Twitter i Facebook

Canal de notícies en temps real per a la comunitat educativa
•    Avís sobre la publicació del butlletins informatius periòdics.
•    Informacions de caràcter més oficials, com beques, dates d'exàmens...
•    Com agenda i recordatori d'esdeveniments tals com reunions o trobades.
Establir un canal de notícies en diferit mitjançant l'ús del widgets que permeten publicar la informació de Twitter en les pàgines web.
Establir una comunicació bidireccional entre el centre i la comunitat educativa. A diferència d'un fòrum de discussió, l'abast de Twitter està restringit als seguidors dels usuaris.

Uns exemple són: amor de Déu www.twitter.amordedios

Study Groups: és una manera ràpida i fàcil de col·laborar amb els seus companys de classe i planifiar tasques per als seus cursos.
Mathemathical Formules: amb aquesta aplicació podràs escriure missatges en el mur dels teus a mics amb fórmules matemàtiques, aquestes fórmules s'escriuen amb la sintaxi de Latex.
CiteMe: amb aquesta aplicació pots obtenir cites per a les teues notes amb format Woldcat, el catàleg més gran del món

BooksiRead: pots quialificar i compartir opinions sobre els llibres que estàs llegint i hans llegit també pots consultar les opinions d'uns altres o buscar usuaris amb gustos similars.

AMPLIACIÓ DEL MANUAL "NUEVOS ESCENARIOS DIGITALES"

Les diferents Xarxes Socials poseeixen com a característica o denominador comú, la tendència a compartir i intercanviar informació de distinta índole en diferents suports. La diferència entre unes i altres és la funció que se'ls otorga, és a dir, l'objectiu amb el qual s'orienta la utilització d'aquestes aplicacions.


Les aplicacions tenen moltes classsificacions però atenten a la seua funcionalitat poden diferenciar tres tipus de xarxes:

  • Les xarxes de continguts tenen com a funció compartir fotos, música, vídeos, per damunt d'altres funcions o orientacions. Una de les més utilitzades és YouTube. Es tracta d'un entorn en el que els usuaris poder publicar vídeos de forma fàcil i gratuita per a que altres puguen veure-los i opinar sobre ells.
  • Les xarxes de comunicació inmediata, que permeten chatear, parlar, mana missatges i mantindre videoconferències. Formen part de les xarxes socials en la mesura en que possibiliten conformar una comunitat on line. Twitter és un bon exemple, encara que és més un sistema de comunicació que una xarxa social.
  • Les xarxes d'exposició tenen com a objectiu mantindre i ampliar vies de comunicació i contactes. Es tractend'espai multitareas orientats a compartir informació a diferents nivells d'exposició o provacitat. Facebook és una d'aquestes xarxes socials d'exposició i la que té major nombre d'usuaris.
En el cas Espanyol, Tuenti és la xarxa social més utitlitzada. És d'accés restringit, de mode que només pot accedir mitjançant una invitació d'altres usuaris. Es permet muntar i compartir vídeos i fotos, buscar i contactar amb persones o també crear esdeveniments, entre altres possibilitats.

Seguint la classificació, podem diferenciar les xarxes socials estrictes, que s'orienten cap a les relacions entre persones i el seu objectiu d'interés és la pròpia relació en sí mateixa. 

La classificació de les xarxes segons la utilització en diferentes àmbits seria la següent:
  • Xarxes personals que componen els milions d'usuaris que mostren i donen opció a compartir els seus interessos, motivacions particulars, podent relacionar-se dintre de la comunitat de diferents formes, nivells o fins.
  • Xarxes professionals que es dediquen exclusivament a l'àmbit laboral. El seu objectiu és posar en contacte a aquelles persones o entitats que ofereixen treball amb les que busquen.
  • Xarxes socials de contactes que són llocs de trobades per a establir explícitament cites i relacions personals.
Altra classificació molt important són les xarxes socials horitzontals i verticals.

Xarxes socials horitzontals no tene una temàtica definida, es centren en els contactes i estàn dirigides a un públic genrèric.

Xarxes social verticals tendeixen a especialitzar-se, agrupen a les persones en un espai d'intercanvi comú. 

Les xarxes socials es troben en lloc web, per la qual cosa és necessai accés a Internet per a poder fer ús d'aquestes xarxes. 

L'estructura de les xarxes socials 

Es tracta d'espais multitarees on una persona pot realitzar diferents tipus d'accions.
La majoria de xarxes socials ofereixen un conjunt d'aplicacions estàndar encara depenent de l'àmbit al que vagen dirigides, destaquen més unes que altre. El fet característiques d'unes xarxes i altres són els dissenys de les interfaces o caràtules de visualització. Depenent de l'àmbit i propòsit de cada xarxa social, aquestes es configuren d'una o altra manera.
Totes aquestes xarxes social d'exposició comparteixen la capacitat de modular o establir el grau de privacitat respecte a la informació que s'exposa.
Normalment, cada usuai pot configurar la informació que exposa a diferents nivells.

En general l'usuai potencial de les xarxes social és qualsevol persona que tinga accés a Internet i per tant puga navegar per la red. S'observar també que són els de menor edat els que utlitizen en major mesura les xarxes soxials per a escriure missatges públics i privat, o per a colgar les seues fotos i actualitzar el seu perfil, amb la finalitat de establir contactes amb altres persones. 

Amb l'auge de les xarxes socials s'ha observat que la població adolescent s'està enganxant cada vegada més al seu ús.


A nivel educatiu podem es emprar les xarxes `per a fer projectes d'aula, en el portafoli de l'assignatura, en els projectes d'intercentres, les comunitat virtuals d'aprenetatge o les comunitats de pràctiques docents.



AMPLIACIÓ PERSONAL

Sota el meu punt de vista, crec que les xarxes socials estan molt esteses per context dels xiquets i xiquetes, ja que, ells mateixos ja són usuaris de moltes d'elles com poden ser facebook, tuenti o twitter. Aleshores, si ja sabem manejar-les i com funcionen per què no emprar-les també a l'escola?



Personalment, mai he emprat ni twitter i facebook en l'àmbit educatiu. Però crec que és una bona eina per a poder comunicar-se amb els pares i mares dels nostres alumnes. Aleshores, la meua proposta didàctica seria en primer lloc, informar als alumnes de les limitacions i els perills que poden tindre. És a dir, hem d'explicar que és el que podem fer i que no.  D'altra banda, com a mestra utilitzaria facebook a nivel de tota la classe. Aquest facebook fet per la mestra l'empraria per a indicar coses relaciones amb l'escolà, per exemple, activitats extraescolar, dades de vacances, període per a presentar beques, excursions, etc. A aquest facebook no només podran accedir els alumnes de la nostra classe sinó també els seus pares i altres alumnes de l'escola.

Igual d'important és informar als alumnes com als pares de l'ús de les xarxes socials. Aleshores, com a futura docent crec que seria convenient fer una reunió amb els pares sobre aquesta temàtica de les xarxes socials per a informar-los una mica sobres els riscs que tenen i com se poden emprar-les d'una manera adequada.  Les xarxes social estan actualment en el seu auge i crec que és molt important ensenyar a pares i alumnes el seu ús sobre tot educatiu.

Encara que en l'àmbit educatiu no haja emprat les xarxes social, per exemple en l'àmbit personal, és a dir, en el meu facebook sí tinc un facebook relacionat en l'educació i  les noves tecnologies. Aquest facebook està destinat per a donar serveis a persones que estiguen interessades en l'educació. A mi, per exemple, m'agrada molt veure aquest facebook perquè posen activitats, vídeos, informació i imatges de coses manuals realitzades per els alumnes. A continuació, un deixe la pàgina d'aquest facebook per si us agradaria veure-lo: https://www.facebook.com/EducacioilesTIC?fref=ts

















Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada