dimecres, 19 de febrer del 2014

TeoriaTema 2

TEMA 2: Integració de les TIC en el currículo

En primer lloc, anem a tractar el paradigma educatiu. Hem d’esmentar que hi ha quatres paradigmes clàsics d’aprenentatge i són els següents:


  1. Paradigma conductista, màquina que aprèn conductes mesurables, observables i quantificables
  2. Paradigma cognitiu, organisme que desenvolupa processos cognitius i afectius
  3. Paradigma ambientalista, escenari on es realitzen les interaccions entre persones i el medi ambient.
  4. Paradigma constructivista, organisme que desenvolupa processos cognitius i afectius en un escenari d'aprenentatge. A partir d'aquestos paradigmes veurem com afecten a l'educació. 



D’altra banda, a partir, d’aquestos quatre paradigmes, hem tret implicacions genèriques per al disseny de l’ensenyament.

  • ·      El currículum es considera tancat i obligatori, és un aspecte important a tenir en compte.
  • ·         Disseny de la instrucció amb definició precisa de continguts i objectius, és a dir, hem de dissenyar de forma precisa els continguts i plasmar clarament els objectius que pretenem aconseguir.
  • ·         Els aprenentatges complexos es poden descompondre en tasques més simple i més senzilles. Acó vol dir que si un problema és massa difícil es por descompondre o dividir en parts més xicotetes i fàcils d’entendre.
  • ·         L'avaluació del resultats se centra en el producte final, sense tenir en compte el procés Aquest fet és negatiu, ja que, s’hauria d’avaluar també els processos i no simplement el resultat final.
  • ·         La motivació depèn de reforços externs, és a dir, cada vegada per a que l´alumne vaja aprenent necessita un reforç extern.

Quant a l’evolució del model d’ensenyament  d’aprenentatge és necessari destacar que hi ha com a dos models que entenen l’aprenetatge de formes diferents: l’aprenetatge com a adquisició de coneixement i l’aprenentatge com a construcció de significat.

Aprenentatge com adquisició de coneixement. MODEL CLÀSSIC

En aquesta concepció, el concepte d’aprendre es centra en la mera adquisició de coneixements. El professor té la tasca d’ ensenyar i transmetre la informació mentre que el paper de l’alumne és adquirir-lo. Com podem observar, el control de l’aprenentatge  per part dels alumnes depèn del professor. A més, els continguts estn centrats en el currículum.

Aprenetatge com construcció de significat


Ací, l’aprenentatge és concebut com a recerca activa i constructiva per  part de l’alumne. Per tant, el paper de l’alumne és aprendre a aprendre i el del professor ha d'intervindre en l’aprenentatge dels alumnes. Com poder veure, l’alumne es percep com a subjecte autònom i té el control del seu aprenentatge. En aquest cas, és té en compte els continguts i els processos, és a dir, també té importancia el procés d'aprenetatge i no només el producte final.


Altre aspecte molt important són els principis generals per a la integració de les TIC:
-          Qualsevol tipus de mitjà, des del més complex fins al més elemental ha d’estar justificat segons el procés comunicatiu.
-          L’aprenentatge no depèn del mitjà, sinó fonamentalment de les estratègies i tècniques didàctiques aplicades.
-          El professor ha de contextualitzar el mitjà dintre d’un determinat context d’ensenyament- aprenentatge.
-          Abans de pensar el mitjà, hem de plantejar-nos per a qui va dirigit, com treballarem amb ell i què pretenem amb ell.
-          Els mitjans son transformador de la realitat.
-          Els mitjans, pels seus sistemes simbòlics i formes estructurar-los, produeixen diversos efectes cognitius.
-          L’alumne no és un processador passiu de la informació, per la qual cosa, amb les seues actituds i habilitats cognitives determinarà la possible influència cognitiva o afectiva, o psicomotora del mitjà.
-          Els mitjans per si mateixos no produeixen canvis significatius
.
Seguidament, destaquem que el rol del professor també ha canviat, ja que, en l'educació
s'ha incorporat novament la tecnología. Aleshores, la tasca dels professor es veurà
modificada i ja no serà solament el transmissor d'informació. Ara ha de complir altres tasques, és a dir, té nous rols, que els veurem clarament a continuació:


1.  Diseenyador, a partir d'ara és un dissenyador, ha de generar continguts i productes nous. El professor amb les TIC que té al seu abast ha de dissenyar i oorganitzar una noca escenogradia de comunicació per a que el alumne puga adquirir les competències i els coneisements previstos.
2. Avaluador i seleccionador de les TIC. Ha de veure les caracteristiques de cada alumne i a partir d'ací traballar amb les TIC depenent dels diferenets nivells d'aprenetatge i dels materials amb els quals els alumnes van a treballar.
3. Consultor d'informació
4. Orientador, ha d' orientar al alumne per a decidir qué camí ha de aprendre
5. Avaluadors de forma continua, avaluant el contingut que va generant els alumnes, és a dir, el s processos i no només el producte final.

Finalment, només ens queda esmentar les dimensions de l'alfabetització digital:


- Investigadora:'ús de les eines TIC per a la investigació i el treball acadèmic.

- Crítica: capacitat per avaluar de forma critica els beneficis i els costos de les TIC.

- Pla de publicació: habilitat per difondre i publicar informació.

- Recursos, coneixement de formes i mètodes d'accés a recursos informacionals. Hem de ser capaços de tindre recursos a l'abast i saber quan s'utilitzen.

- Tecnologíes incipients: capacitat de comprendre les innovacions tecnològiques i per aprendre decisiones intel·ligents.

- Sociocultural: comprensió de la situació i producció de la informació.

- Eines,coneixement i ús del hardware, software i programes multimedia.



AMPLIACIÓ PERSONAL

En primer lloc, sota el meu punt de vista, és importants tindre en compte el currículum a l'hora de treballar amb les TIC, ja que, aquest ens dóna unes bases o pautes a seguir per a poder aconseguir un aprenentatge més òptim. Aleshores, és molt important incorporar les TIC al currículum però com hem de fer-ho? Per a incorporar l'ús de les TIC a l'educació no és necessari solament els ordinadors al centre sinó que, els professors han d'anar renovant-se en aquests camp. Nopodem integrar les TIC al currículum amb un professorat que no està qualificat per a utilitzar-les i transmetre als alumnes la importancia de les tecnologies  avui en dia a la nostra societat. Per tant, per que la integració de les TIC a l'educació siga de forma òptima i amb un alt grau de coneixements, és necessari que els professors es renoven i es formen per a poder treballar i programar amb les TIC. Relacionat amb açó, com veiem la societat va canviant i amb ella també els models d'aprenentatge i els rols dels professor. He de destacar que el canvi és necessari també a l'educació, ja que, si tot l'entorn va canviant nosaltres com a docents o com a centre educatiu no podem quedar-nos estancats i hem d'anar evolucionar al mateix temps que la resta de la societat.  
D'altra banda, crec que la utilització de les TIC és una eina de suport pero no de substitució del professorat, ja que, aquest és molt important en el procés d'ensenyament- aprenentatge. Però he de destacar que amb el treball de les TIC el procés es pot veure afectat de forma positiva tant per a alumnes com per a professors, si son integrades de una forma adequada a l'educació.

Finalment, he trobat un enllaç que me pareix molt interessant i m'agradaria que veguèreu. Aquest enllaç, es tracta d'un model per a integrar les TIC en el currículum . En ell es tracta l'objectiu de les TIC que es aconseguir que els alumnes quan finalitzen l'etapa de primaria les dominen.  A més, també tracta sobre altres efectes de les TIC com poden ser millorar l'aprenentatge en diverse àrees, la comprensió de conceptes, etc. També ens comenta que la integració de les TIC en l'educació ha de fer- se de manera gradual tenint en compte  el comportament de diverses variables relacionats amb l'escola o amb l'entorn.















Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada