dijous, 6 de març del 2014

Teoria Tema 5: LA WEB 2.0

Tema 5: La web 2.0 
Aquest és el índex que anem a seguir:
1. Diferències entre la web 1.0 i la web 2.0
2. Aplicacions de la web 2.0
3. Implicacions educatives de la web 2.0

1. DIFERENCIES ENTRE LA WEB 1.0 I  LA WEB 2.0
   LA WEB 1.0 presenta les següents caracteristiques
  • Pàgines web estàtiques, és a dir, no es poden afegir comentaris
    Aquesta imatge s'ha tret de:
    http://tecnologias300.blogspot.com.es/2011/11/web-10-20-y-30.html
  • Els continguts són produïts pel Webmaster.
  • L'arquitectura de treball és client- servidor
  • Visualització de continguts mitjançant un navegador web, sense ell no es podria veure els continguts.
  • L'usuari solament pot llegir el contingut, no pot afegir ningun tipus de comentari.
  • És necessari tenir instal·lat un programari client de l'ordinador. Ara, en canvi, pots treballar sense tindre instl·lat el programa, ja que, està la xarxa i ens aporta el programari necessari per a poder usar la informació


La WEB 2.0 presenta les següents característiques



  • Gran interacció entre els usuaris. Tothom pot posar qualsevol comentari o crear el coneixement
  • La plataforma de treball és la pròpia pàgina web ( no és necessari tenir instal·lat un programari client en l'ordinador).
  • Contingut dinàmic, la informació no es estàtica, sinó que va canviant
  • Visualització mitjançant navegador, Lector RSS, No has de ficarte directamente a la pàgina per a veure una determina informació sinó que amb aquest lector ens arriben les noves noticies d'aquesta pàgina.
  • L'escriptura Web es compartida.
  • La unitat mínima de contingut és el post o article.
  • Tots són autors de la informació.
2. APLICACIONS DE LA WEB 2.0

Les aplicacions de la web 2.0 són diferents segons l'activitat a la qual es destina
  • Per a expressar-se, crear i publicar: Blocs i wikis
  • Per a compartir, publicar i crear informació: Podcast, youtube, Flickr, De.lici.ous SlideShare
  • Xarxes Socials: Second Life, Twitter, Facebook
  • Per a accedir a informació d'interés: RSS, CML, BlogLines, GoogleReader, cercadors especialitzats.

3. IMPLICACIONS EDUCATIVES de la WEB 2.0
  1. És un espai social horitzontal i ric en fons d'informació.
  2. Està orientat al treball autònom i col·laboratius.
  3. Crític i creatiu, fomenta l'expressió personal.
  4. Permet investigar i compartir recursos, crear coneixement i aprendre.
  5. Falicita un aprenentatge més autònom, major participació en les activitat i grups.
  6. Hi ha més interés i motivació.
  7. Permet elaborar materials (sols o en grups), compartir-los o sometre'ls a comentaris dels lectors.
  8. Ofereix espais on-line per a la publicació de continguts
  9. Possibilita noves activitats d'aprenentatge i avaluació.
  10. Millora competències digitals (cercar, processar, comunicar)
  11. Creació i gestió de xarxes de centres i professors.

AMPLIACIÓ  DEL LLIBRE "NUEVOS ESCENARIOS DIGITALES"

En primer lloc el tema 11 d'aquest manual tracta sobre internet com a mitjà de infomació, comunicació i aprenentatge. Ens diu que Internet ofereix una sèrie de possibilitats educatives, que han d'abordar-se en els corresponents nivells educatius. Com podem veure en aquest sentits, els docents poder aprofitar-se amb el propòsit d'innovar en els processos d'ensenyament- aprenentatge.

1. Avantatges d'usar Internet 

  • Possibilitat de comunicació (sincronia o asincronia) con tot tipus de persones que poden ser professors, experts, o altres companys.
  • Entorn propici per al treball cooperatiu en la realització de projectes i en la resolució de problemes.
  • Estímul de treball global e interdisciplinari.
  • Punt de trobadaentre professors i estudiants de tot el món.
  • Accés fàcil i econòmica ungran caudal d'informació multimèdia de tot tipus.
  • Coneixement d'altres llengües i cultures.
  • Estímul d'ús de formes noves i diferents d'aprendre i constrir coneixement.
  • Estímul de destreses socials i cognitives.
  • Desenvolupament d'habilitats socials de búsqueda, selecció i organització.
  • Difusió universal de les creacions personal
  • Construcció compartida del coneixement.

A banda de tindre tots aquest avantatges, hem de tindre en compte els riscs de l'ús d'Internet, especialment en lo referent a qüestions de veracitat,llibertat i control, privavitat i ús no ètic de la red.
  
2. La web 2.0, model actual de la xarxa.

En 2004, la web 2.0 va suposar una gran evolució de les aplicacions tradicionals cap a aplicacions web enfocades a usuaris. No es tracta d'una tecnologia nova sino de una nova actitud cap a la tecnologia on reb molta més importància la col·laboració i la participació.  Al mateix temps, també sorgeix el terme "computador en la nube", que és la tecnologia en la que els recursos i serveis infomàtics són orferits i consumits com a serveis a través d'Internet. La web 2.0 està conformada per aquest tipus de recursos i aplicacions com poden ser YouTube, Flickr, Wikipedia, etc. 
L'ús d'Internet també ha anat evolucionant, ja que, al começament del seu ús era una eina de treball per a científics i ha arribat a convertir-se en un espai global d'informació i comunicació amb un milió d'usuaris, on les xarxa socials emergen com a medi socialitzador. A més, cada vegada hi ha més espais d'expresió per a les persones.

La web 2.0 té dos pilars fonamentals que són: 
1. Que és una web social
2. Disseny, creació i publicació de continguts que poder ser compartits amb altres usuaris.

3. Internet com a recurs per a l'informació

La web 2.0 afegeix el concepte "e-contenidos" o cotinguts electrònics, que ofereixen més possibilitats d'interactuar amb la informació. A més,  paulatinament se està donant un canvi important en la natura de la informació existent en la xarxa. Abans,és plantejava  com el conjunt de contingut només descargables a l'ordinador de l'alume o del professor. Actualment, es soliciten aquests recursos per a ser utilitzats directament des de la xarxa, independentment de l'ordinador i el lloc on treballe l'usuari.

4. La xarxa del futur

Tras el pas de la web 1.0 en la que només els expertos informàtics podien fer ús; Ara que estem vivim en la web 2.0 o web de les xarxes socials es comença a parlar de la web 3.0. Aquesta web seria una web més semántica e inteligent i una web accesible.

AMPLIACIÓ PERSONAL

En primer lloc, com podem veure amb l'evolució de la tecnologia des de la web 1.0 a la web 2.0 i en un futur 3.0, també hem d'anar evolucionant la societat i adapar-nos als canvis i millores que aquestes webs ens ofereixen.

Des d'un punt educatiu, crec que sí hem fet ús de la web 2.0, ja que, en l'escola de vegades en posaven la visualització d'un vídeo des de YouTube i després a partir d'ell haviem de fer treballs o reflexions. Una vegada a l'educació secundaria també hem emprat GoogleMapps, sobretot, a l'àrea de ciències socials o geografia. Actualment, també emprem blogger per a aquesta assignatura.

D'altra banda, la web 2.0 té altres serveis el quals podem fer ús en l'àmbit educatiu. He trobat un article de Paul Anderson que tracta de diferenciar la web tradicional i la web 2.0. A més, tracta de fer una numeració del diferents serveis d'aquesta web 2.0. El que m'ha semblat més interessant ha sigut que a aquesta pàgina web hi ha molt vídeos explicatius que es poden entendre de foma molt fàcil, ja que, estan explicats de forma simple i amb imatges i dibuixos.
Ilustració publicada per Aysoon  sobre les diferències entre la Web 1.0 i la Web 2.0
Quan a les ferramentes que trobem dintre de la web 2.0, podem destacar els blogs, wikis, marcadors socials, etc. Aquestes ferramentes, venen perfectament explicades a aquesta pàgina web que he trobat molt útil per a fer-nos una petita idea de les ferramentes que formen part de la web 2.0 i, sobre tot, per a saber per a que serveixen i poder emprar-les a la nostra vida diària.
Finalment, el següent vídeo que vaig a posar a aquesta entrada, crec que és molt interessant perquè fa una petita distinció entre la educació tracidional i la web 2.0 relacionada amb les xarxes socials. En aquest vídeo podem veure com antigament el professor era el que donava tota la sessió i els xiquets només escoltaven. Ara, en canvi, podem veure com els xiqtes  amb l'ajuda del professor i d'Internet pot crear el seu propi coneixement. Però no tot són avantatges sinó que el inconvenient és que degut a que hi ha molta informació de vegades no saben quina és la adequada.



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada