dimecres, 26 de febrer del 2014

Teoria Tema 4: TIC i societat

Tema 4. Les tecnologies de la Informació i la Comunicació a laSocietat Digital

El índex que anem a seguir és el seguent:
  1. Característiques de la societat TIC
  2. Què son les TIC?
  3. Característiques de la societat TIC
  4. Aportacion de les TIC
  5. Limitacions de les TIC

1. Característiques de la societat TIC.
  • Gran presència dels "mass media" i les noves tecnologiesde la informació i la comunicació (TIC),amb els seus llenguatges audivisuals en tots els àmbits de la societad: oci, llar, món laboral, etc.
  • Gran quantitat d'informació al nostre abast. Cada vegada ens resulta més fàcil accedir a tot tipus d'informació però precisament l'abudància de dades que tenim, ens fa difícil seleccionar en cada cas la informació més desitjada o adequada al que volem buscar.
  • Continus avanços científics i tecnològics en tots els camps del saber.: especialment, en bioengenyeria, enginyeria genètica, noves tecnologies. El coneixement es va renovant veloçment.
  • La fi de l'era industrial. La major part de la població activa dels paisos en el quals s'ha considerat la "societat de la informació" treballa en el sector servicis i gairebé sempre amb una forta dependència de les TIC per a realitzar el seu treball.
  • Llibertat de moviment. La "societat de la informació", sustentada per la voluntat de globalització econòmica i cultural, porta amb si una creixent llibertat de moviment.
  • Nous entorns laborals. Les noves tecnologies tecnològiques revolucionen l'organització dels entorns laborals i obren grans possibilitats al tele-treball.
2. Què són les TIC?










3. Característiques de les TIC

- Inmaterialitzat, és una cosa inmaterial.
- Deslocalització, no estan en un lloc concret, estan en qualevol lloc.
- Interactivitat,
- Instantaneitat, podem treballar amb qualsevol persona i al moment ens contesta, sense tindre que esperar a veure-la personalment.
- Repodrucció ilimitada
- No linealitat.
-Interconexió
- Diversitat i multiformat La informació pot estan en diversos format: audio, vídeo


4. Aportacions de les TIC
  • Fàcil acces a tot tipus d'informació. Tots nosaltres tenim acces a la informació i aquesta està en una gran quantitat.
  • Instrument per a tot tipus de procés de dades. Procesem una quantitat d'eines per a procesar la informació.
  • Canals de comunicació. Les TIC aporten canals de comucació: síncrona i asíncrona
  • Emmagatzenatge de gran quantitats d'informació en petits suports de fàcil transport.
  • Automatització de tasques., mitjançant la programació de les activitats que volem que realitzin els ordinadors.
  • Interactivitat. Els ordinadors ens permeten "dialogar"amb programes de gestió, etc.
  • Homogenització dels codis emprats per al registre de la informació mitjançant la digitalització de tot tipus d'informació.
  • Instrument cognitiu que potencia les nostres capacitats mentals i permet el desenvolupament de noves formes de pensar

5. Limitacions de les TIC

  • Problemes tècnics. Incompatibilitat entre diversos tipus d'ordinadors i sistemes operatius.
  • Falta de formació: la necessitat d'uns coneixements teòrics i pràctics que totes les persones han d'aprendre, la necessitat d'aptituds i actituds favorables.
  • Problemes de seguretat.Circumtàncies com el risc que es produeixen accessos no autoritzada als ordinadors de les empreses que estan connectats a Internet i el possible robatori dels codis de les targetes de crèdit al comprar en les botigues virtuals.
  • Barreres ec`nòmiques. A pesar del progessiu abaratament dels equips i programes informatics, al seu preu encara resulta prohibitiu per a moltes families.
  • Barreres culturals. L'idioma dominant, l'anglès, en el qual vénen Moltes referències i informacions d'internet, etc. 



Aquesta imatge s'ha tret de:
http://www.bilinguismoytecnologia.com/la-nueva-organizacion-del-aula-con-las-tic/


AMPLIACIÓ PERSONAL

En primer lloc, he de destacar que amb l'evolució i el canvi en la societat, l'educació també es va veure afectada. Hem passat d'una era industrial a una era tecnològica i açò també es pot veure reflectit a les nostres aules. Crec que amb aquesta evolució tenim al nostre abast molta més informació i de qualitat en un període de temps més curt. És a dir, és molt més rapid trobar informació sobre un tema determinat, ja que,  amb l'existència d'Internet podem tindre més varietat d'informació al nostre abast. 
D'altra banda, les TIC són cada vegada més necessàries en la nostra societat, ja que, les emprem en la nostra vida diaria i sobre tot al sector sevicis.  T'imagines ara una societat on no hagen anuncis publicitaris de roba, de perfums, de electrodomèstics? Doncs, pareix impossible. De la mateixa forma, ens semblaria massa incòmode i costós fer treballs per a l'escola o la universitat si no tinguerem al nostre abast l'utilització d' Internet, fins i tot, d'ordinador. 
Com podem veure, les TIC aporten molts avanços a la nostra societat com les que he dit anteriorment. Ací deixaré un enllaç on es tracten les aportacions de les TIC, ja que, no només implica l'utilització de la tecnología i la informàtica en sí  mateixa sinó que també engloben mitjans de comunicació intrapersonal com poden ser el telèfon.  A més, aquesta pàgina web també tracta els avanços s'han donat en la nostra societat per l'ús de les TIC. 
Finalment, sota el meu punt de vista i des del punt de vista educatiu, crec que introduir les TIC a l'educació es molt important, ja que, la tecnologia avui en dia forma part de la nostra cultura i a més, és una eina beneficiosa de la que podem fer-nos servir.
Crec que no podem fer una proposta de com utilitzariem les TIC a les nostres aules, ja que, crec que haurien d'estar presents la gran majoria de vegades, és a dir, s'intentaria treballar amb elles la major part del temps que siga necessari. Un exemple on m'agradaria utilitzar les TIC, per exemple, és en l'entrega de treballs. Crec que en les edats de primaria no fa falta escriure un gran treball escrit i imprés. Alehores, el que m'agradaria fer, és solament que els meus alumnes inventigaren sobre algún tema específic i simplement ho plasmaren mitjanánt diapositives de Power Point. Crec que aquesta eina és la més adequada, perquè els alumnes no es basen en copiar paragrafs d'Internet sense llegir-los, sino que han de fer un resum o un esquema per a que els càpiga a la diapositiva. D'aquesta manera, estaríem treballant tant la tecnologia com l'habilitat de resumir i fer mapes conceptuals.
Buscant per la Web, he trobat una pàgina molt interessant, a mi personal m'agradat motísim. Aquest enllaç tracta sobre els recursos TIC per a una educació especial i fa diverses propostes d'activitats per a realitzar amb els xiquets i xiquetes que tenen algun tipus de problema. Per exemple, una activitat que ma cridat l'atenció a sigut una que els xiquets habien de reconèixer les emocions d'altres persones, açò és molt útil per a xiquets que tenen autisme i de vegada els costa una mica reconeixer els sentiments de la resta de persones.  Aquesta pàgina, crec que és la millor de totes, ja que, et permet anar només fent un click a l'activitat proposada. 

Finalment,També m'agradat  molt un article de Favio Ares que tracta els avantatges i inconvenients de les TIC a l'educació.  Aquest home afirma que les TIC no és un producte final, sinó un mitjà per a millorar el procés d'ensenyament- aprenentatge i també afirma que no només s'han de transmetre els continguts sinó intentar que els alumnes aprenguen a contruir el seu propi coneixement i utilitzen les TIC en la seua vida professional. En el seu article, també tracta la metodologia adequada que es por emprar, els continguts, la tasca dels professors i dels alumnes, etc.





Aquesta imatge s'ha tret de :
https://juandomingofarnos.wordpress.com/2011/09/12/la-sociedad-del-conocimiento-las-tic-su-influencia-social-y-educativa/









Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada