dimecres, 2 d’abril del 2014

Teoria tema 8: Webquest i caça del tresor

TEMA 8: Eines de la web 2.0: webquest i caça del tresor

L'índex que anem a seguir en aquesta entrada que tracta sobre la webquest i caça del tresor és el següent:
  1. Definició de webquest.
  2. Tipus de webquest.
  3. Parts d'una webquest.
  4. Exemples d'una webquest.
  5. Definició de caçá del tresor.
  6. Exemples.
1. Definició de Webquest
  • Una forma d'utilitzar didàcticament internet. El que fem és de forma guiada intentar que l'alumne faça una activitat.
  • Una activitat de recerca d'informació de forma guiada.
  • L'activitat se centra en el ús de la informació, anàlisi, síntesis més que en una recerca.
  • Els alumnes treballen autònomament construint el coneixement.
  • El docent orienta tot el procés.
    L'objectiu final de la webquest és que els alumnes generen un producte final.
2. Tipus de webquest

Webquest a curt termini:
  • És l'adquisició i integració del coneixement d'un determinat contingut d'una o diverses matèries.
  • Es dissenya per a ser acabat d'un a tres períodes de classe.

Webquest a llarg termini:
  • És dissenya per a realitzar-lo en una setmana o un mes de classe.
  • Implica major nombre de tasques; solen culminar amb la realització d'una presentació amb una eina informàtica.


3. Parts d'una webquest

Introducció, que presenta el plantejament general a la Webquest a tot el grup.
Tasca, s'identifica amb l'objectiu final de la Webquest: allò que ha d'elaborar-se a l'acabar la Webquest.
Procés, on s'indiquen les activitats i passos que han de realitzar-se i es presenten els recursos.
Avaluació, on s'indiquen els aspectes que valoraran i com es valorara. ( de totes les activitas han de tindre una nota per exemple

0
(No es capaç de fer res)
5
És capaç de fer (una cosa) pero no... (al fer altra cosa)
10
(És capaç de fer-ho tot correctament)
Activitat 1

X

Activitat 2
X


Activitat 3


X
Activitat 4

X


Conclusió, on apareixen unes reflexions finals.
Orientacions per al professor, on apareixen suggeriments per a utilitzar la Webquest a classe. (qué podem emprar i com)


4. Exemples d'una Webquest




5. Definició de caça del tresor

La caça del tresor són una sèrie de preguntes i una llista d'adreces o pàgines web de les quals poden extreure's o inferir-se les respostes.
Existeix una pregunta final que serveix per a poder integrar tot els coneixements que s'han de desenvolupar en el passos anteriors.
Són una eina TIC excel·lent per a utilitzar- se en el saló de classe sota el pincipi que "primer és la metodologia i després la tecnologia"
Presentta l'avantatge que aquesta metodologia es pot utilitzar sense Internet per a això són necessàries revistes, periòdics i/o llibres.

6. Exemple de caça del tresor.






AMPLIACIÓ DEL MANUAL "NUEVOS ESCENARIOS DIGITALES"

Aquest tema de la webquest i la caça del tresor es correspon amb l'apartat 13 del manual. Més concretament, al punt 2 d'aquest tema.


WEBQUEST

Origen, definició y característiques 

La idea  de webquest va ser desenvolupada en 1995, a partir d'aquesta data va tindre una gran repercusió i actualment segueix tenint una gran aceptació en l'àmbit educatiu.

Una webquestés un tipus d'activitat uiada en la que es proposa a l'alumnat una tasca i un procés de treball basats principalment en recursos d'Internet. És una forma d'utilitzar didàcticament Internet. Es tracta d'una activitat de recerca d'informació en la xarxa d'una forma guiada i de manera que l'activitat es centra en l'ús d'eixa informació més que en la seua recerca en sí 

L'enfocament pedagòcic, que es deriva de l'ús de la Webquest en l'aula es situa dindre d'un entorn de treball constructivista en el que el professor és un mediador i l'alumne construieix el seu propi coneixement treballant de manera autònoma, i se empra una metodologia basada en la indagació, investigació i en el treball col·laboratiu aprofitant la potencialitat d' Internet, com a font d' informació.

Respecte a les característiques de la WQ són les següents:
  • La webquest es construieix al voltant d'una tarea atractiva i motivadora.
  • La WQ és una estrategia didàctica per a integrar enel currículum els recursos que ofereix Internet.
  • Exigeix que els alumnes resolguen la WQ fomant equips de treball, adoptant cadascú una perspectiva o un rol.
  • La calitat del producte final depén del treball cooperatiu i de col·laboració.
  • La WQ es dissenya per a rentabilitzar el temps de l'alumne, centrant l'activitat en l'ús de la informació, més que en la seua recerca.
  • La tarea és la part fonamental de la WQ, ja que, marca el procés de treball.
Altres tipus de webquest
  1. Miniquest. Es tracta d'una versió reduïda de WQ planificada per a una duració aproximandament d'una sessió i conté tres parts: escenari, tasca i prodcute.
  2. BlogQuest. Es tracta d'una WQ que integra l'ús del blog. Pot ser tant per part del professor per a crear i publicar una WQ com per part de l'alumnat.
  3. Tubequest. Esta WQ està basada en el visionat de vídeos de YouTube.
  4. Earthquest. Estracta d'una webquest geointeractiva basada en viatges  virtuals utlitzant Google Earth.
  5. Geoquest/Mapquest. Es tracta d'una webquest contextualitzada en un escenari geogràfic i en la qual s'utilitzen mapes digitals.
Ús educatiu de Webquest

Destaques las següents característiques que justifiques la webquest vom a proposta de treball per a l'aula:
  • Suposa una forma d'explotació didàctica d' Internet: plantegem tasques en les quals els recursos es troben en la red.
  • Centrem l'activitat en l'ús de la informació obtinguda en Internet més que en la seua recerca. D'aquesta manera els alumnes saben on trobar no tan sols informació sinó, sobre tot, informació relevant i evitem que puguen "perdre" per la xarxa navegant.
  • L'alumne treballa autònomament construint el seu propi coneixement. El docent només orienta tot el procés.
  • La webquest sol plantejar-se per a treball en grup i assignant a cada component un rol segons el qual abordarà la tasca que se li indique.
  • Fomenta les competències derivades de l'ús d'Internet.
  • Les webquest són relativament senzilles de planificar pel professor, motivadores per als alumnes i fàcils d'adaptar per a les necessitats de l'aula.
LA CAÇA DEL TRESOR

La caça del tresor és un tipus d'activitat amb una estructura definida en la que l'alumne utilitza els recursos existents en Internet per a contestar a les qüestions plantejades. En la <caça del tresor> es proporciona una llista de direccions web de les quals pot obtenir-se la informació per a respondre a les preguntes i, com part final, s'inclou una “gran resposta” que requereix que l'alumnat integre els coneixements adquirits durant tot el procés.

A internet, a l'igual que les WQ hi ha numeroses "caça del tresors" ja creades que podem utilitzar però també podem crear una pròpia. El procés és igual que per a crear una WQ.

1. Introducció, que se descriu la tasca i les instruccions de treball.
2. Preguntes, que recullen acó que volem que l'alumnat s'informe.
3. Recursos, que se repleguen a mode de llista d'ellaços a llocs web i descripció d'aquestos per a contestar a les preguntes plantejades.
4. La gran pregunta. Aquesta és l'última fase i la més important. Consisteix en una pregunta final, global, la resposta de la qual no es troba directament en ninguna web de la llista de recursos, sinó que l'aluma ha de respondre a partir de lo que ha aprés.




AMPLIACIÓ PERSONAL


La webquest i la caça del tresor són altres eines de la web 2.0 molt interessants per a emprar-les a l'aula amb els nostres futurs alumnes. En primer lloc, crec que la webquest és un eina que intenta apropar al professor a l'alumnat, a més, és un suport on el profeesor ha de posar una serie d'intruccions i els alumnes han de fer-les, és a dir, el professor és un guia en el procés d'ensenyament-aprenentatge dels seus alumnes.
Amb la webquest, els alumnes efectuen un sèrie d'activitats estructurades i guiades que eviten els obstacles  proporcionant als alumnes una tasca bé definida, amb recursos adequats per a que puguen cercar informació sense perdre temps.

He trobat una webquest sobre l'alimentació que crec que és prou interesant. Aquesta webquest pretén que els alumnos coneguen els diferents tipus d'aliments i que faça diferents activitats amb ell. Per exemple, una de les activitats és fer una llista d'aliments que trobem a la cuina de casa i posteriorment, posar aquestos aliments segons toque en la piràmide d'alimentació.

La meua proposta didàctica seria fer una webquest sobre els diferents tipus d'intruments musicals. Seguiria els pasos nombrats anteriorment i posaria exemple on els alumnes harien de reconèixer els intruments, classificarlos segons siguen de corda, vernt o percusió.

Per a acabar, he trobat una pàgina prou interessant, ja que, pot ajudar-nos a fer una webquest des de la tarea que ens explica com podem començar a fer-la fins a les conclusions.


S'ha tret de: http://revistas.crfptic.es/revista_digital/index.php?option=com_content&view=article&id=61:taller-de-webquests&catid=44:el-rincon-de-las-tic&Itemid=40


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada